Har du opplevd at dekningen plutselig har blitt dårligere hjemme, eller har du alltid hatt utfordringer med signalene der du bor? Her er noen enkle steg for å feilsøke:
Hvis dekningen plutselig har forsvunnet
Dårlig eller manglende dekning kan skyldes midlertidige feil i området. Før du gjør noe annet, anbefaler vi at du sjekker om det er registrert en feil i mobilnettet der du er:
Gå inn på Telenors dekningskart.
Aksepter posisjon, eller søk opp adressen din.
Trykk på Feil i menyen, og klikk i kartet der det er rødt for å se om det er rapportert feil i området.
Hvis det ikke er registrert feil i området
Hvis det ikke er noen kjente feil på nettverket, kan problemet være lokalt. Prøv følgende:
Start mobiltelefonen på nytt. En enkel omstart kan ofte løse midlertidige problemer.
Sjekk om andre i området opplever det samme. Spør familie, naboer eller kolleger. Hvis de også har problemer, kan det være en lokal utfordring med dekningen.
Hvis kun din mobil har problemer, kan det skyldes utstyret ditt. Test følgende:
Sett SIM-kortet ditt i en annen mobiltelefon, hvis mulig.
På den måten kan du se om det er mobilen eller SIM-kortet som forårsaker problemet.
Slik tester du hastigheten (Speedtest)
Vil du se hva du faktisk får der du er? Følg denne enkle oppskriften:
Slå av Wi‑Fi på mobilen – speedtest skal kjøres over mobildata.
Sørg for at du har god signalstyrke (helst flere streker).
Åpne speedometer.telenor.no eller last ned appen Speedtest by Ookla fra App Store / Google Play.(telenor.no)
Trykk «GO» / «Start test». Vent ca. 30 sekunder til resultatet vises.
Notér Download (nedlastning), Upload (opplasting) og Ping (latens).
Kjør gjerne testen to–tre ganger på rad for et mer nøyaktig gjennomsnitt.
Kontakt oss for hjelp
Hvis du fortsatt har problemer etter å ha prøvd disse stegene, er vi her for å hjelpe deg! Kontakt vår kundeservice, så ser vi nærmere på saken sammen med deg.